Løpere har mindre risiko for å utvikle artrose enn ikke-løpere

Er du blant en av dem som er glad i å ta deg en løpetur, men sliter med smerter i knærne eller har fått beskjed om endringer i kneet? Fortvil ikke, det er håp.

En fersk gjennomgang av 17 studier, som inkluderte 7194 løpere og 6947 som ikke løp, gir oss innsikt i forholdet mellom løping og knesmerter ved artrose. Gjennomsnittsalderen var 56,2 år for de som løp og 61,6 år for de som ikke løp. Resultatene, basert på en gjennomsnittlig oppfølgingsperiode på 55,8 måneder for løpere og 99,7 måneder for ikke-løpere, avslører noen interessante funn.

Forskningen viser at gruppen som ikke løp, hadde betydelig flere knesmerter sammenlignet med løperne. Selv om én studie antydet økt risiko for endringer i kneleddet blant løpere, fant flere studier ingen vesentlige forskjeller når det gjaldt kneartrose eller brusktykkelse på MR mellom de som løp og de som ikke løp.

En annen spennende observasjon var at ikke-løpere hadde høyere risiko for å utvikle artrose i kneet som krever kneprotese sammenlignet med løpere.

Konklusjonen er at på kort sikt er det ingen sammenheng mellom løping og forverring av pasientrapporterte smerter eller radiologiske tegn på kneartrose. Tvert imot tyder resultatene på at løping faktisk kan beskytte mot generelle knesmerter.

Denne forskningen gir håp og peker på muligheten for at løping, når det gjøres på en forsvarlig måte med tilpasset intensitet og belastning, vil det være positivt for å håndtere knesmerter og artrose. Det understreker også viktigheten av videre forskning for å forstå de komplekse sammenhengene mellom fysisk aktivitet og leddhelse.

Skrevet av osteopat Magnus Skauge Oliversen.

Hver bevegelse teller.

Kilde:

Dhillon J, Kraeutler MJ, Belk JW, et al. Effects of Running on the Development of Knee Osteoarthritis: An Updated Systematic Review at Short-Term Follow-up. Orthop J Sports Med. 2023;11(3):23259671231152900. Published 2023 Mar 1. doi:10.1177/23259671231152900

12 visninger0 kommentarer

Siste innlegg